SRB

ENG

 

Докторске академске студије

Студијски програм:Примењене уметности и дизајн
Предмет: Српска авангардна уметност
Шифра: ПУ330



Наставник: Тодић М. Миланка
Статус предмета: изборни
Број ЕСПБ: 10
Услов: Нема
Циљ предмета
Студенти докторских студија треба да упознају стратегије и идеологију српске авангардне уметности како би изградили свој критички став. Вишеструк је циљ овог предмета: надградња и усавршавање научно истраживачких компетенција – пре свега у смислу теоријских сазнања а потом и практичних студија и учешћа у ширим областима уметничких пракси - везаним за проучавање,  наука и теорија уметности, промовисање критичког сагледавања лепих и примењених уметности у савременим интердисциплинарним културалним праксама.
Исход предмета
Курс настоји да унапреди специфична уметничко-теоријска знања о комплексним појавама српске авангарде како у области ликовне тако и примењене уметности. Студенти докторских студија могу да стекну адекватна знања потребна за истраживачки и научни рад, као и за специфичне области теоријско-практичног рада у ументостима и култури.
Садржај предмета
Настава је организована као циклус тематских предавања и одговарајућих презентација истраживачког рада. Предавања и дебате ће бити посвећене следећим темама: појам авангарде; епистемологија авангарде; промена парадигме у уметности почетком 20. века; авангарда и модернистички токови у уметности; Љубомир Мицић; Бранко Ве Пољански, Драган Алексић; Душан Јанковић; Растко Петровић; авангардна периодика; авангардни манифест и његова револуционарна реторика; Немогуће-L'impossible; Надреалиѕам данас и овде; Марко Ристић, Никола Вучо, Ване Живадиновић Бор, Оскар Давичо;  поступци и праксе монтаже; слика и текст у авангарди; историјска авангарда и нео-авангарда.
Курс је намењен свршеним студентима факултета уметности, као и другим студентима хуманистичких дисциплина.   
Препоручена литература
1. М. Тодић, Фотографија и слика, Београд 2001.
2. М. Тодић, Немогуће, уметност надреализма, Музеј примењене уметности, Београд 2002.
3. М. Тодић, Никола Вучо у земљи Андалузијског пса, Зборник  Катедре за историју модерне уметности, Филозофски факултет у   Београду, књ. 2, Београд 2006, 34-44.
4. И. Суботић, В. Голубовић, Зенит 1921-1926, Београд, Загреб, Народна библиотека Србије, Београд 2008.
5. Г. Тешић, Српска књижевна авангарда, Службени гласник, Београд 2009.
6. Б. Поповић, Српска примењена уметност (1918-1941), Музеј примењене уметности, Београд 2011.
7. В. Марков, Принципи нове уметности, у: С. Мијушковић, Документи за разумевање руске авангарде. Геопоетика. Београд, 2003.
8. Central European Avant-Gardes:exchange and transformation, 1910-1930, ed. Timothy O. Benson, Los Angeles 2002
9. М. Тодић, Растко Петровић у првом лицу, Продајна галерија Београд, Београд 2009.
10  М. Шуваковић, Ј. Денегри, Н. Дедић, Тријумф савремене уметности : мапирања дисконтинуитета опсесија, уживања, поседовања, фантазија и субверзија унутар материјалних уметничких пракси у Србији током двадесетог века, Музеј савремене уметности Војводине, Нови Сад 2010.
10. М. Тодић, Умрежена авангарда: српски, француски и шпански надреализам, Култура бр. 138, Београд 2013, 165-178.
Број часова активне наставе 8 Предавања:  1 Студијски истраживачки рад: 7
Методе извођења наставе
Настава се изводи у активној  форми дебате, презентације и дијалога.
Оцена  знања (максимални број поена 100)
  • Семинарски рад – 60 поена
  • Презентација 40 поена
Начин провере знања: учешће у дебати, семинарски рад, презентација