УНИВЕРЗИТЕТ УМЕТНОСТИ У БЕОГРАДУ

SRB

ENG

ПОЗОРИШНА СЦЕНОГРАФИЈА

Наставници: Герослав Зарић, ред. проф; Весна Штрбац, доц.

Позоришна сценографија 1
(основне студије)
ПУСЦПОС03
ЕСПБ 10

Оспособљавање студената за креативно мишљење и самостални рад у позоришту. Упознавање са технологијама позоришних сцена и савладавање процеса рада на пројекту. Развијање истраживачког, концептуалног и критичког начина мишљења и уклапање у тимски рад. Студент се оспособљава за израду једноставнијих сценографских пројеката који садрже: анализу сценског дела, израду идејних скица, израду техничког елабората, израду макета, избор материјала за реализацију. Упознаје сценске механизме, овладава сценским променама на различитим сценама, решава брзе сценске промене са мање сложеним сликама.

Читање и анализа драмских дела. Проналажење сценских простора, простора радње и простора драме. Анализа времена и простора драмске радње. Анализа сценографских решења кроз жанрове и разне сценске просторе. Процес сагледавања основне идеје пројекта, трагање за скривеним значењима у тексту и креирање сопственог става према делу. Трагање за балансом измељу ликовног, функционалног симболичког и физичког света у сценографији. Успостављање равнотеже између личног и колективног погледа између ликовног и театарског описа и метафоре. Систем сложених знакова усклађених у наративну структуру преводи се на ликовни језик који публика разуме.

Кроз одабране текстове који садрже до три сценске слике, трага се за идејом и брзим сценским променама. Израда елабората за пројекат који саджи текстуалну анализу, идејне скице, ликовне скице, техничку разраду, макету и фотографије са светлосним променама. Врши се избор материјала за реализацију и описује начин обраде елемената. Одлази се у позоришне радионице где се ради обрада правих елемената и учествује у процесу монтаже и поставке светла. Учестује се у избору и изради реквизите. У току године студенти реализују четири пројекта. Реализација првог траје четири недеље, остала три по осам недеља. Усарадњи са студентима  ФДУ реализују се испитни пројекти  где су студенти сценографије најчешће и реализатори својих идеја.

Позоришна сценографија 2
(основне студије)
ПУСЦПОС04
ЕСПБ 14

Оспособљавање студената за креирање и реализацију сложених сценских задатака са бројним и компликованим променама. Кроз упознавања могућности и особености различитих сценских простора, развијање осећаја за димензије, односе елемената у простору и сценска прилагођавања. Упознавањем свих елемената сценографије развијају се аналитичко, креативно мишљење као предуслов за стварање решења која немају за циљ да стварају само простор за игру, већ да сценографија активно учествује у представи визуелно тумачећи основну идеју дела. Дефинисање сценске слике у којој људи и предмети самим појављивањем неминовно мењају своје значење.

Студенти ће кроз вежбе стицати способност да кроз анализу, користећи разне доступне информације, помоћу свих ликовних елемената, дођу до идејног решења. Знаће да решавају сложене сценске промене. Овладаће вештинама да се прилагођавањем различитим сценама максимално искористе њихове техничке могућности. Знаће да у оквиру задатих рокова, на одређену тему у одабраном сценском простору самостално воде пројекат од идеје до премијере. Кроз сарадњу са студентима ФДУ практично ће учити цео процес рада и упознавати материјале за реализацију. Радиће на реализацији светла. По завршетку основних академских студија, студенти ће бити оспособљени за израду елабората за сложене сценске пројекте на разним позоришним сценама. Ти елаборати садрже: анализу сценског дела, идејне скице, ликовне скице, техничку разраду, макете, избор материјала и опис реализације. У позоришним радионицама научиће технике позоришног сликарства и начине реализације сценографских елемената.

Позоришна сценографија
(мастер студије)
СЦДСПОС01
ЕСПБ 10

Излазак из позоришних сценских простора и упознавање студената са алтернативним сценским просторима. Откривање нових сценских простора који могу обогатити позоришни живот града. Упознавање са свим променама у мишљењу и  раду које настају изласком из позоришта. Истраживање таквих простора и прилагођавање процеса рада новим условима. Стварање предуслова за настанак сценског простора на местима која немају ту намену. Оспособљавање студената да уоче и искористе драгоцене елементе које нуди изабрани простор а чега у позоришту нема. Коришћење природних елемената и уочавање разлике која настаје употебом стилизованих елемената у позоришту. Самостални ауторски пројекат у алтернативном простору. На основу редитељске концепције и своје почетне идеје студент бира простор који ће одредити његову коначну идеју. Своје решење прилагођава изабраном простору, интегрисањем или супростављањем.

Разлози за излазак из позоришта, разлози напуштања вековима ствараних предуслова ѕа настанак представа и улазак у авантуру која зависи од бројних непредвидивих фактора. Анализа алтернативних простора – отворени простори (улица, трг, ливада, шума, вода) и затворени простори (фабрике, складишта, хале и др.)  Методе испитивања: анализа окружења, утицај спољних фактора, стварање техничких предуслова, снимање и мерење постојећег стања, начини интервенисања у простору – садејство сценских и природних материјала, светло у алтернативним просторима – процес рада који се битно разликује од рада у позоришту, однос сцене и гледалишта, искуство рада у новим просторима.